Pulsträning kommer starkt och efterfrågan är stor. Det gör att det nu kommer fler och fler tekniska produkter till vår hjälp. Från början fanns det ”bara” pulsklockor för att mäta vår intensitet.

3 valmöjligheter

Idag finns det cyklar med inbyggt pulsmätare, det finns stora skärmar med pulsmätare som man placerar längst fram i salen och så har vi den vanliga pulsklockan där man har sin mätare direkt på handleden.

Fördelar med olika alternativ

Pulsklockans stora fördel är att du alltid kan ta den med dig. På ALL din träning. Här spelar det ingen roll om du pulstränar på ett cyeklpass, aerobic pass eller ute på din promenad. Det är din egna och privata träningskompis. I alla väder och på alla platser. En nackdel skulle kunna vara om du ser dåligt och måste ha glasögon när du tränar. Däremot finns det lampor på de flesta modellerna idag, så det funkar även om det är mörkt ute eller i träningshallen. Tänk dock på att klockan ska vara kodad.

Cyklar med pulsmätare är än så länge relativt ovanligt att se, men de finns och de blir fler. Funktionen är samma som en pulsklocka, men här ”slipper” kunden att investera i en egen klocka. Kanske kan detta vara vägen in i pulsträningens underbara värld och bidrar till att du med tiden vill ha en egen klocka till all din träning, och inte bara när du cyklar…

Pulsskärm där du kan se din puls längst fram i salen på en tavla har ungefär samma fördelar som cyklar med pulsmätare. Du som kund har automatiskt en pulsmätare från dag ett utan att ”behöva” investera i en egen. Hjälp – ska alla kunna se min puls? Tänker många nu… Nej, du är anonym och det är bara du som vet vem du är på skärmen. Också ett bra alternativ.

Hårdvara och Mjukvara

Det finns minst 2 aspekter på effektiv konditions och pulsträning. En aspekt är då den rent tekniska delen där du gör själva mätningen av hjärtats slag och puls. Och det är här du kan välja på olika alternativ som vi beskrivit ovan.

Den andra aspekten är HUR du ska använda din pulsmätare. Vad betyder siffrorna? Vad är 65 % av din maxpuls och vad är 85 % av din maxpuls? Vad betyder det? Och vad ska du ligga på för pulsslag för att träna så effektivt som möjligt? Och vad är en intervall? Och en fartlek? Och vilket är bäst och smartast för dig? Har du räknat ut dina nivåer rätt?

Vi ger er svaren, systemet, kunskapen och kvalitetssäkringen! En del kallar det för mjukvaran… Hårdvaran väljer du själv!