Varje extra centimeter runt magen ökar drastisk risken för hjärtsjukdom och diabetes. Mättade fetter och alkohol är oftast orsaken till bukfetma. För att minska risken för bukfetma är motion bästa sättet.

En halv miljon svenskar är feta och hela 2,5 miljoner överviktiga. Bukfetman är den vanligaste formen av fetma och ökar kraftigt bland befolkningen. Bukfetma är inkörsporten till många sjukdomar.

Det finns siffror som säger att 10-15 procent av Sveriges befolkning lider av bukfetma och bland dem över 60 år har hälften hälsofarlig bukfetma.

I en ny studie har forskare vid Karolinska Institutet tittat på sambandet mellan livsstil och det så kallade metabola syndromet. Det metabola syndromet är en grupp riskfaktorer som skapar benägenhet för hjärt-kärlsjukdom och typ 2 diabetes. Vanliga kännetecken är högt blodtryck, höga blodfetter, insulinresistens och fetma. Särskilt stora hälsorisker löper personer med ett för stort midjemått.

– Överskottsfettet kring magen är betydlig skadligare för hjärtat än extrakilon på stuss, lår och höfter. Varje centimeters ökning av midjemåttet ökar risken för hjärtsjukdom, säger Mai-Lis Hellénius, professor i allmänmedicin och forskningsledare för studien.

Studien visade att personer med bukfetma åt mer mat som innehöll mättade fetter och mindre frukt och grönt. Dessutom rökte de och drack mer alkohol än de som inte utvecklat bukfetma.

Så mäter du  midjemåttet

Bukomfång mäts i stående ställning och efter utandning, mitt emellan revbensbågen och höftbenskammen. Bedömning av bukomfånget är oberoende av längden. Håll måttbandet sträckt, men dra inte åt.
Om du är man är gränsen för bukfetma 102 cm.
Om du är kvinna är gränsen 88 cm.